But I cover up Won’t let it show

Underbara Fredag!! Dagen har varit bra trots mycket flängande - kort skoldag, träffade sedan fina Ebba, till Örebro, hem igen (och det är ju inte bara att åka hem utan tåg-buss-buss) men nu sitter jag i alla fall uppkrupen i soffan, myyys, med älsklingens tjockiströja.
 
 
Men jag måsta kommentera detta.... är det ett skämt eller??
I gårdagens avsnitt av Tankesmedjan satt alltså en kille och skämtade om diabetes. OKEEEJ, ja, jag har 2 små killar i släkten som har diabetes så jag har det nära därför upprör det mig så fruktansvärt mycket. Att sitta och säga att "de får skylla sig själva för att de inte motionerat tillräckligt mycket", hur tänker man då? Eller med vad tänker man? Vet han inte skillnaden mellan typ1 och typ2 diabetes? Och oavsett vilken typ man har så är det INGET man ska skämmas över.
Diabetes är så pass allvarligt så man kan ju dö. Så illa är det ju om man inte sköter det. Så att även säga " man kan inte anklaga dem för att stoiskt uthärda och bära sitt lidande i tysthet" (kopierat härifrån) är väl väldigt dumt?
 
Jag tycker att man absolut ska kunna skämta och skoja om saker, absolut. Jag är ju sådan själv som gärna vill skoja och ha kul. Men ska man prata om ett speciellt ämne så MÅSTE man vara kunnig, påläst och verkligen veta vad man pratar om. Och det var den här killen, enligt mig, långt ifrån på alla sätt.
 
Kommer bli (och är redan) väldigt mycket snack om detta. Får se var allt detta tar oss. Men att diabetes har tystnats ner så gör nog att folk inte tror att det är så farligt eller förekommer så mycket, men varje år får ca 700 barn i åldrarna 7-14 sjukdomen. De som inte har detta nära sig förstår nog inte vilket jobb det innebär, hur maktlösa föräldrar känner sig när de ser sina barn må dåligt eller hur barnen känner sig över att behöva känna sig annorlunda. Innan man äter är det ett test som gäller, följt av räkning av enheter till insulinet.
Men jag är så glad att vi bor i Sve, där vi har en bra sjukvård. Om vi har tur kanske de snart får fram vaccinet som gör att vi i stort sett kan få bort diabetesen. Tänk vilken lycka för dem som har fått tagit sprutor dag ut och dag in, att inte längre behöva göra det.
 
(har läst om själva programmet och det är alltså ett satirprogram, men trots det tycker jag inte det är kul att skämta så om det? Det finns ju gränser vad man kan skämta om och inte. Han menade kanske inte det han sa, men ännu en gång, jag fattar då inte humorn i det! Alls. )
 

Kommentarer
Postat av: Nathalie Tegelstam

- jag vet faktiskt inte men har för mig 2014 nångång, haha :)

2013-11-22 19:12:02
URL: http://nathalietegelstam.se
Postat av: Mia Forsberg

Åh bjussa tacos åt mig imorrn då! ;) Här ska det bli kyckling, pommes och sallad ;>

Håller med dig i inlägget, man kan inte skämta om allt och särskilt inte sjukdomar tycker jag.. Vi har diabetes i min släkt (både mamma, mommo, pappa, farmor) så jag vet också hur det är och hur farligt det kan bli.. :/

Vad händer mer hos dig i helgen? :)

2013-11-22 20:46:46
URL: http://miizing.blogg.se/
Postat av: Fanny

håller med, idiotiskt att säga så!
kram

2013-11-23 11:19:58
URL: http://fannie.blogg.se
Postat av: LINNEA

sv; åh ja! :) kram

2013-11-23 13:01:00
URL: http://liinneaelisabetpyrro.blogg.se
Postat av: Linnea

Lyssnade också på tankesmedjan, blev väldigt irriterad! Känner ingen med det men är verkligen inte okej att skämta över allvarliga sjukdomar!
Svar: Tack :)
Hoppas att du får en toppen lördagskväll!
(Ledsen för sent svar, har legat hemma med hjärnskakning men nu är jag tillbaka!)
Kram ♥

2013-11-23 13:01:13
URL: http://erne.blogg.se
Postat av: amanda

åh vad dumma.. man kan ju födas med diabetes så de är ju inget man kan rå för! min farfar dog faktiskt i diabetes :o nu blev jag också arg och upprörd..

2013-11-23 15:03:25
URL: http://nattstad.se/amandai

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Glöm inte din Bloggadress:


Kommentar


Trackback
RSS 2.0